Läs, tänk, markera!
Den här affischen kan du som lärare använda i klassrummet för att visa
elever hur de kan markera texter när de läser, för att visa hur de tänker under
läsning, och på så sätt bland annat visa dig vilka lässtrategier de använder sig av. Elevernas
markeringar kan du använda för att bedöma deras förmåga att använda
lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt.
Markeringarna kan självklart användas på olika sätt. Att låta eleverna göra
markeringar i marginalen på låneböcker från biblioteket kommer ju inte på
fråga, även om det är med blyerts, men om de läser en medhavd privat bok
hemifrån är det fullt möjligt med deras tillåtelse (men eftersom vi har en
kostnadsfri skola är det givetvis inget alternativ). Däremot är det rent
praktiskt möjligt att dela ut små post-it-lappar som eleverna kan fästa i
marginalen i låneboken där de markerar sina tankar samtidigt som de läser, tankar som de sedan kan redovisa för dig, parvis, gruppvis eller i helklass.
Ett annat alternativ är att du kopierar en text som du låter alla elever
läsa och markera. Texten kan ni sedan gå igenom tillsammans på en Cleverboard eller
liknande och delge varandra läsningsmarkeringarna, utbyta tankar helt enkelt.
Markeringarna kan också användas i samband med kamratrespons av varandras
texter. Givetvis kan du använda samma uppsättning markeringar när du läser och
ger respons på elevernas skriftliga alster.
Att använda sig av denna markeringsteknik:
- kan bidra till att synliggöra de egna lässtrategierna som i sin tur kan hjälpa eleverna att bli bättre läsare
- kan vara ett användbart verktyg som kan hjälpa dig att bedöma lässtrategier.
Småningom tänker jag lägga ut ytterligare ett dokument med kompletterande symboler för markering av textredigering.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar